Maar alleen een specialist zijn is niet genoeg. Er zijn veel specialisten die geen geld verdienen. Je hebt ook een publiek nodig dat naar jou gaat luisteren.
People are silently begging to be led. They are crying out to know more about a business’ product or service. When you educate your customers, you’ll see your profits soar.
– Jay Abraham –
Om een publiek op te bouwen die naar jou of jouw business gaat luisteren moet je een leider zijn. Als we kijken naar alle grote bedrijven of bewegingen dan hebben ze allemaal het volgende gemeen.
Niemand is nergens bang voor. Maar om angst leidend te laten zijn in jouw beslissingen is geen goede stap naar succes.
De grootste hindernis om jezelf te positioneren als een expert, dat ben jezelf. Mensen vinden er toch wel wat van. In positieve en ook negatieve zin.
Maar als jij met jouw kennis mensen echt kan helpen, als jij een echt goed product hebt dat een verschil kan maken, is het dan niet jouw morele verplichting, zeker in een crisistijd, dat jij mensen gaat helpen, ongeacht wat een ander ervan vindt?
Zet dat stemmetje in je hoofd uit en ‘do it anyway’.
Jij bent uniek en hebt de mogelijkheid en verantwoordelijkheid om jouw klanten zo goed mogelijk te helpen in deze situatie.
2. Wat als iemand meer weet van dit onderwerp dan ik?
Er is hier geen wat als…er is altijd iemand die meer weet van een specifiek onderwerp. Maar jij als specialist, weet meer dan de meeste mensen waardoor je echt van waarde kan zijn.
In de film ‘Catch Me If You Can’, gebaseerd op een waargebeurd verhaal, geeft de hoofdpersoon een heel semester les aan een universiteit terwijl hij geen docent is.
Nadat hij ontmaskert wordt vraagt men hoe hij dit in vredesnaam gedaan heeft. Zijn antwoord was dat het enige wat hij hoefde te doen is één hoofdstuk voor te lopen op zijn studenten.
Niet dat dit mijn advies aan jullie is maar het maakt wel duidelijk dat je heel snel ‘voor’ kan lopen op de rest.
3. Ik heb hier nooit voor gestudeerd en heb geen diploma?
Gefeliciteerd! Ik ook niet. Maar geen diploma zegt mij niets over jouw kwaliteiten. Als jij ervoor zorgt dat je een specialist wordt, (veel) meer weet dan jouw doelgroep, dan kan jij heel veel mensen helpen.
Meestal zijn de mensen die jij, als specialist, het beste kan helpen degene die een overeenkomst hebben met jezelf. Als een leider kan jij het pad laten zien dat jij zelf bewandeld hebt.
Een specialist opereert meestal in één van deze drie markten:
In elk van deze 3 markten kan je nog veel verder onderscheid gaan maken.
De gezondheidsmarkt kunnen we bijvoorbeeld onderverdelen in voeding, personal training, afvallen, fysiotherapie, osteopathie, meditatie etc. etc…
Als je het antwoord hierop weet, dan ben je er nog niet. Stel, jouw antwoord is fysiotherapie. Wat betekent dat dan? Heb je jouw doelgroep nu duidelijk?
Nee, je bent gewoon één van de vele therapeuten die Nederland rijk is. Als jij jezelf niet gaat onderscheiden dan moet je ‘vechten’ om klanten of hopen dat ze jou weten te vinden.
We zullen een stap verder moeten gaan om ons echt als een specialist te kunnen profileren.
Een boek dat dit goed beschrijft is Blue Ocean Strategy van W. Chan Kim.
De submarkt is een rode oceaan vol bloed van haaien die vechten om dezelfde vissen.
Als specialist willen we een blauwe oceaan (niche) waar geen andere haaien met ons vechten om dezelfde vissen.
Probeer om een niche te vinden, jouw eigen blauwe oceaan, waar je geen strijd aan hoeft te gaan met jou concurrenten.
Een voorbeeld per markt:
Gezondheid
Hoe voorkom je dat het Corona Virus jouw te pakken krijgt, ook al ben je een veganist en werk je in de zorg.
Welvaart
Profiteer als klein restaurant van de Corona Crisis door direct jouw businessmodel aan te passen.
Relaties
Hoe kan ook jij jouw relatie goed houden nu je beide in onzekerheid, werkloos, met kinderen en zonder inkomen thuis zit.
The Riches Are In The Niches
De sleutel tot succes is dat jij een nieuwe specifieke mogelijkheid biedt aan een specifieke doelgroep.
Maar vraag je ook af of deze specifieke doelgroep er is en enthousiast is over deze mogelijkheid. Of er online (Facebook) Groups of offline events zijn met deze doelgroep. Misschien gebruiken ze woorden die alleen in deze doelgroep gebruikt worden.
En als laatste…is deze doelgroep in staat om voor jouw specialistische kennis te betalen. Een budgetcoach voor mannelijke #zzp-ers met zorgwekkende schulden zal wat moeite hebben om klanten te converteren.
Als je een duidelijk idee hebt van welke specifieke doelgroep jij gaat helpen met jouw product dan wil je nog een stap verder gaan…